Audison APBX10AS2 – litteä 10″ aktiivisubwoofer autoon 400W

Saatavuus: Varastossa

449,00 /kpl


Ilmainen toimitus yli 100 € tilauksiin!

Audison APBX10AS2 – litteä 10″ aktiivisubwoofer autoon 400W
Kompakti Audison APBX10AS2 tuo autoon puhtaan ja voimakkaan 10″ basson integroidulla 400 W D-luokan vahvistimella.

Soveltuvuus & kokonaisarvio

Soveltuvuus HiFi-käyttöön: ★★★★☆
Nopea ja napakka basso, joka sulautuu hyvin tehdas- ja DSP-järjestelmiin ilman ylimääräistä jytinää, kun tasot ja jakotaajuus säädetään maltillisesti.

Soveltuvuus SQL / monipuolisuus: ★★★★★
DBT-teknologia, 400 W RMS ja erittäin matala 0,16 Ω kuorma mahdollistavat sekä napakan iskun että kunnollisen paineen moderniin pop-, rap- ja EDM-materiaaliin.

Soveltuvuus SPL-painotteiseen käyttöön: ★★★★☆
Kompakti kotelo ei ole puhdas dB-kilpuriratkaisu, mutta tuottaa kokoluokassaan poikkeuksellisen paljon ääntä ja kestää kovaa käyttöä, kun virta ja asennus ovat kunnossa.

Hintalaatusuhde: ★★★★★
EISA-palkitun aktiivisubwooferin päivitetty versio, sis. vahvistin, kotelo ja kaukosäädin – jälkiasennus usein edullisempi ja helpompi kuin erillinen vahvistin + elementti + kotelo -yhdistelmä


Kokonaisarvio (Radiokulma): ★★★★★ – erittäin onnistunut all-in-one-ratkaisu, kun halutaan selkeä parannus auton bassontoistoon ilman suurta tilanmenetystä tai monimutkaista asennusprojektia.

Tuotetiedot
Audison APBX10AS2 – litteä 10" aktiivisubwoofer autoon 400W

Audison APBX10AS2 on erittäin matalaprofiilinen 10" aktiivisubwoofer, joka on suunniteltu tuomaan auton äänijärjestelmään kunnollinen alataajuusperusta ilman, että tavaratila täyttyy laitteista. Suljettu, ultra-kompakti kotelo on mitoitettu erityisesti APS 10 DL -elementille, jonka tuplapuhekela ja 0,16 Ω impedanssi mahdollistavat poikkeuksellisen tehokkaan kuormituksen integroidulle D-luokan vahvistimelle.

Sisäänrakennettu 400 W RMS (800 W peak) vahvistin yhdistää Audisonin Prima-sarjan ohjaustekniikan DBT (Dynamic Bass Tracking) -toimintoon, joka valvoo sisääntulosignaalia ja leikkaa säröä aiheuttavat piikit. Tämä pitää basson dynaamisena myös silloin, kun volumepotikkaa käännetään reippaammalle ja musiikissa on paljon energiaa alataajuuksilla.

Kotelon 2S²-rakenne (2 Sides / 2 Sounds) mahdollistaa asennuksen joko elementti ylöspäin tai lattiaa vasten. Ylöspäin suunnattuna APBX10AS2 korostaa iskevyyttä ja nopeutta, kun taas alaspäin suunnattuna auton tavaratilan akustiikkaa hyödynnetään syvemmän, huoneen-kaltaisen paineen luomiseen. Mukana tulevat jalat ja velcro-kiinnitystassut helpottavat asennusta, ja tarvittaessa subbarin voi irrottaa nopeasti SSP (Sub Smart Plug) -liitinterminaalin ansiosta, kun tavaratilaa tarvitaan muuhun käyttöön.

Liitännät kattavat sekä kaiutin- että linjatasoiset sisääntulot, joten APBX10AS2 integroituu vaivattomasti sekä tehdas- että jälkiasennussoittimiin. Heräte voidaan valita REM-johdosta, kaiutintasoisesta signaalista tai audiotasosta, mikä helpottaa asennusta autoihin, joissa erillistä remote-lähtöä ei ole. Mukana toimitettava johdollinen tasonsäädin mahdollistaa bassotason käytännöllisen säätämisen suoraan kuskin paikalta – erityisen hyödyllinen, kun musiikkityyli vaihtelee tai autossa on eri mieltymyksillä varustettuja kuljettajia.

Kaiken ytimessä on kuitenkin ääni: suljettu kotelorakenne, vettähylkivä prässätty paperikartio ja korkeatiheyksinen flux-ferriittimagneetti tuottavat kontrolloidun, nopean ja “tiukan” basson, joka tukee koko järjestelmää sen sijaan, että veisi kaiken huomion. Basso ei puuroudu, vaan pysyy hallinnassa myös korkeammilla tasoilla, mikä tekee APBX10AS2:sta erinomaisen kumppanin sekä laadukkaalle OEM-järjestelmälle että vaativalle DSP-päivitykselle.

Äänenväri & käyttötarkoitus: basso on selkeä, kontrolloitu ja napakka, ei kumiseva. Koteloitu (suljettu) rakenne ja pitkäiskuinen 10" elementti tekevät toistosta tiukan ja täsmällisen, mutta 400 W RMS teho tuo samalla odottamattoman paljon painetta pieneen tilaan.

Tyypilliset käyttökohteet: erinomainen valinta moderniin tehdassoittimeen tai DSP-päivitettyyn järjestelmään, jossa halutaan lisätä vain alataajuuksia ilman koko järjestelmän uusimista. Toimii hyvin BMW-, VAG- ja muiden euroautojen penkinalus-/ovibassojen jatkeena, mutta sopii yhtä lailla kompakteihin hatchbackeihin ja farmareihin.

Kenelle: Kuskille, joka haluaa oikeaa hi-fi-tyylistä bassoa, mutta mahdollisuuden pyöräyttää säätimestä lisää hymyä huulille silloin, kun soittolistalla on bassorikasta materiaalia.
Lue lisää
Sulje

Integroitu 400 W D-luokan vahvistin

APBX10AS2:n sisäänrakennettu vahvistin on suunniteltu erityisesti tämän subwooferin äärimmäisen matalalle 0,16 Ω kuormalle. Se tarkoittaa, että vahvistin pystyy hyödyntämään elementin koko kapasiteetin ja tuottamaan 400 W jatkuvaa tehoa kompaktissa paketissa ilman erillistä monovahvistinta ja kaapelointirumbaa. Tämä keventää asennusta, säästää tilaa ja yksinkertaistaa koko bassopakettia.

D-luokan vahvistin yhdistää korkean hyötysuhteen ja alhaisen lämmöntuoton, mikä on auton tavaratilassa selkeä etu: lämpö pysyy kurissa, eikä vahvistinta tarvitse piilottaa erilliseen paikkaan ilmanvaihdon takia. Tämä myös helpottaa reittien suunnittelua virtakaapeleille.

DBT – Dynamic Bass Tracking

AS2-version merkittävä päivitys on DBT (Dynamic Bass Tracking) -teknologia. Se tarkkailee jatkuvasti sisääntulosignaalia ja leikkaa tilanteita, joissa signaalipiikit voisivat aiheuttaa säröä tai yliohjata vahvistinta ja elementtiä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että subbaria voi soittaa ”rehellisesti niin kovaa kuin kehtaa”, ja silti basso pysyy kontrolloituna ja dynaamisena ilman äkkinäistä puuroutumista tai jumputusta.

DBT on erityisen hyödyllinen nykyajan kompressoidulla striimausmateriaalilla, jossa bassopiikit voivat olla äkkinäisiä. Järjestelmä tasapainottaa kuuntelukokemusta, mutta jättää silti potkun ja iskevyyden jäljelle.

Monipuolinen säätöosio ja DSP-yhteensopivuus

Vahvistimessa on Butterworth-tyyppinen alipäästösuodin 12 dB/okt jyrkkyydellä ja säädettävällä 50–200 Hz rajataajuudella. Kun APBX10AS2 kytketään Audisonin AP/bit-prosessorin omaan sub-lähtöön, suotimen voi ohittaa, ja koko jakosuodatus tehdään DSP:llä. Lisäksi löytyy vaiheenkääntö (0/180°) ja bass-boost-säätö (0–6 dB @ 45 Hz), jolla voi hienosäätää basson painetta auton akustiikan mukaan.

Tämä tekee APBX10AS2:sta erittäin joustavan: yksinkertaisessa OEM-päivityksessä säädöt hoituvat vahvistimen paneelista, kun taas DSP-pohjaisessa hifijärjestelmässä suodatus ja vaiheistus voidaan optimoida kokonaisuutena.

Helppo OEM-integraatio – kaiutin- ja linjatasoiset sisääntulot

Subwooferissa on sekä RCA-linjatasoinen sisääntulo että high-level (kaiutintasoinen) sisääntulo. High-level liitäntä mahdollistaa sen, että APBX10AS2 voidaan integroida suoraan auton alkuperäiseen soittimeen ilman erillistä linjamuunninta. Monissa uudemmissa autoissa tämä on nopein ja siistein tapa lisätä kunnon basso, koska tehdassoittimen vaihto ei ole aina järkevää tai edes mahdollista.

Heräte voidaan valita kolmesta vaihtoehdosta: perinteinen REM-johto, high-level signaalin tunnistus tai audiotason tunnistus. Tämä helpottaa asennusta autoihin, joissa soittimessa ei ole erillistä remote-lähtöä.

2S² – 2 puolta / 2 ääntä

Kotelo on suunniteltu niin, että se toimii optimaalisesti sekä elementti ylöspäin että alaspäin asennettuna. Ylöspäin suunnattuna subwoofer painottaa nopeaa iskua ja tarkkaa iskujen erottelua – hyvä ratkaisu, kun halutaan “kuulla” bassoraita hyvin kontrolloituna. Alaspäin asennettuna auton tavaratilan ja takapenkin rakenteet muodostavat luonnollisen akustisen vahvistimen, jolloin alimmat taajuudet tuntuvat fyysisemmin istuimessa ja ohjaamossa.

Mukana toimitetut jalat ja velcro-tarrat auttavat, kun subbari asennetaan elementti alaspäin: ilmaväli lattiaan säilyy, toisto pysyy vapaana, ja kotelo voidaan silti kiinnittää turvallisesti.

SSP – Sub Smart Plug ja käytännöllinen irrotettavuus

SSP-liitinterminaali kerää virtajohdon, signaalijohdot ja herätteen yhteen Plug & Play -moduuliin. Kun tavaratilaa tarvitaan esimerkiksi lomamatkan matkatavaroille, kotelo voidaan irrottaa nopeasti ilman ruuviliittimien aukomista. Tämä on käytännössä erittäin tärkeä ominaisuus autoissa, joissa subbarin vieressä kulkee lastenrattaat, koiran häkki tai harrastevarusteet.

Kompakti ja huomaamaton kotelo

Kotelon leveys on 440 mm, korkeus 334 mm ja syvyys 135 mm (158 mm elementin ulkonemisella), painon ollessa 9,4 kg. Mittasuhteet tekevät APBX10AS2:sta helpon sijoittaa esimerkiksi tavaratilan takaseinälle, selkänojan taakse tai sivulle – usein ilman, että tavaratilan käyttö muuttuu merkittävästi.

Pyöristetyt reunat helpottavat asennusta ja vähentävät kotelon sisälle syntyviä seisovia aaltoja, mikä parantaa toiston tasaisuutta. Vettähylkivä prässätty paperikartio kestää hyvin auton vaihtelevia olosuhteita, mutta subbaria ei silti ole tarkoitettu avolava- tai ulkoasennuksiin ilman lisäsuojausta.


Lisätiedot

Palkinnot: Perustuu EISA 2018–2019 parhaaksi aktiivisubwooferiksi valittuun Prima-malliin, josta APBX10AS2 on päivitetty AS2-versio DBT-teknologialla.

Käyttöprofiili: erinomainen valinta OEM-järjestelmän bassopäivitykseen, mutta riittävän suorituskykyinen myös kevyesti SPL-henkiseen kuunteluun, kun virtapuoli on tehty oikein (riittävä kaapeli ja sulake).

Autotyyppi: toimii hyvin sekä pienissä hatchbackeissa että isommissa farmareissa ja SUV-malleissa; sijoitus voidaan valita tavaratilan muodon ja kuorman mukaan.

Kaukosäädin: HRC AP -tasonsäädin kuuluu pakkaukseen ja mahdollistaa bassotason nopean säätämisen kuskin paikalta.

Tekniset tiedot ja asennusvinkit

Yleistä
TuotetyyppiKompakti koteloitu aktiivisubwoofer autohifiin
MalliAudison Prima APBX10AS2
Elementin koko250 mm (10″) pitkäiskuisella tuplapuhekelalla
KoteloSuljettu, ultra-matalaprofiilinen 2S² (2 Sides / 2 Sounds) -rakenne
PalkinnotPerustuu EISA 2018–2019 parhaaksi aktiivisubwooferiksi palkittuun Prima-malliin
Vahvistin & teho
VahvistinluokkaD-luokan integroidtu monovahvistin
Jatkuva teho (RMS)400 W RMS
Hetkellinen teho (peak)800 W
Kuorma0,16 Ω (tuplapuhekela)
DBT-teknologiaDynamic Bass Tracking – valvoo signaalia ja vähentää säröpiikkejä
Suodatus & säätimet
AlipäästösuodinButterworth 12 dB/okt, säädettävä 50–200 Hz, ohitettavissa (bypass)
Bass Boost0–6 dB @ 45 Hz
Vaiheenkääntö0 / 180° kytkimellä
Liitännät & ohjaus
SisääntulotRCA linjatasoinen sisääntulo, high-level (kaiutintasoinen) sisääntulo
HeräteRemote-in, high-level signaali tai audio-signaalin tunnistus (ART)
KaukosäädinHRC AP johdollinen tasonsäädin (mukana)
SSP-liitinSub Smart Plug – Plug & Play liitinterminaali nopeaan irrotukseen
Rakenteet & mitat
KartiomateriaaliVettähylkivä prässätty paperi
MagneettiKorkeatiheyksinen flux-ferriittimagneetti
Puhekelan halkaisija60 mm
Leveys440 mm
Korkeus334 mm
Syvyys135 mm (158 mm elementin ulkonemisella)
Paino9,4 kg

Asennus -ja käyttövinkit

Sijoitus tavaratilassa: aloita sijoittamalla subwoofer tavaratilan sivuseinää tai takaselkänojaa vasten. Testaa sekä elementti ylöspäin että alaspäin suunnattuna – valitse se, kumpi antaa tasaisemman basson kuskin paikalle.

Turvallinen kiinnitys: käytä mukana tulevia velcro-tassuja tai kuormaliinoja, jotta kotelo ei pääse liikkumaan äkkijarrutuksissa. Liikkuva subbari on sekä äänen että turvallisuuden kannalta huono yhdistelmä.

Virtakaapeli ja suojaus: vedä akulta vähintään 10 mm² virtakaapeli, sulake mahdollisimman lähelle akkua. Maadoituspiste hiotaan puhtaaksi maalista ja ruuvataan tukevasti koriin.

Signaalin kytkentä: tehdassoittimen kanssa useimmiten helpoin tapa on käyttää high-level sisääntuloa ja valita automaattinen heräte (audio/DC). Jälkiasennussoittimen kanssa käytä RCA-linjalähtöä.

Säädön aloitus: aloita siten, että jakotaajuus on 70–80 Hz, vaihetta käännetään tarvittaessa 0/180° ja gainia nostetaan vain sen verran, että subbari sulautuu etukaiuttimiin ilman, että se “erottuu” irti kokonaisuudesta.

Bass Boost maltilla: käytä bass-boostia vain hienosäätöön – jos korostusta tarvitaan paljon, korjaa mieluummin jakotaajuutta ja kotelon sijaintia.

Sisäänajo (break-in): uudet elementit tarvitsevat tyypillisesti noin 30–60 tuntia sisäänajoa kohtuullisella kuunteluvoimakkuudella. Alkuun basso voi kuulostaa hieman kireältä tai “tiukalta”; soinnin lämpö ja ulottuvuus paranevat selvästi, kun ripustukset pehmenevät käytössä.

Seinien ja paneelien resonanssit: jos tietyt taajuudet resonoivat takaluukun tai sisäverhoilun kanssa, harkitse vaimennusmattoa (butyylimassa + alumiinipinta) tavaratilan kriittisiin pintoihin – usein pienikin vaimennus tekee bassosta huomattavasti siistimmän.

LLM Facts (tekninen tiivistelmä)
 product_name: Audison APBX10AS2 category: Autohifi / aktiivinen subwoofer driver_size_inch: 10 enclosure_type: sealed_ultra_low_profile amplifier_power_rms_w: 400 amplifier_class: D nominal_impedance_ohm: 0.16 dbt_dynamic_bass_tracking: true inputs: - high_level_speaker - low_level_rca controls: low_pass_filter: "50-200 Hz, 12 dB/oct, bypass" bass_boost: "0-6 dB @ 45 Hz" phase_switch: "0/180 deg" features: - 2S2_dual_orientation_enclosure - SSP_sub_smart_plug - HRC_AP_remote_level_control - auto_turn_on_multi_mode dimensions_mm: width: 440 height: 334 depth: 135 depth_with_grille: 158 weight_kg: 9.4 typical_use_cases: - oem_system_bass_upgrade - dsp_based_hifi_system - compact_hatchback_trunk - wagon_suv_daily_driver sound_signature: "tight_controlled_punchy_with_good_output_for_size" recommended_music_styles: - pop - edm - rap - rock - movie_soundtracks